شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

پیام رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره به مناسبت روز روان شناس و مشاور-دکتر محمد حاتمی

پیام رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره به مناسبت روز روان شناس و مشاور-دکتر محمد حاتمی
2_page49_image5

پیام رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره به مناسبت روز روان شناس و مشاوردکتر محمد حاتمی

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به مناسبت روز روان شناس و مشاور پیامی صادر کرد.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، متن کامل پیام دکتر محمد حاتمی در روز نهم اردیبهشت، مصادف با سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به این شرح است: سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و روز روان شناس و مشاور را خدمت همه روان شناسان، مشاوران، اساتید و دانشجویان رشته های روان شناسی و مشاوره در سراسر کشور تبریک و شادباش عرض می نمایم. از خدمات ارزشمند روان شناسان و مشاوران در سالی که گذشت و بخصوص ایام کرونایی تقدیر می نمایم. رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاروه کشور در این پیام افزوده است:

در این روزهای کرونایی و در شرایطی که به کنترل نسبی بیماری دست یافته ایم، بخشی از این موفقیت را مدیون تلاش روان شناسان و مشاوران هستیم. همانطور که در دو ماه گذشته شاهد آن بودیم روان شناسان و مشاوران با همت خود یک پویش ملی ایجاد کردند و بصورتی خودجوش و با محوریت سازمان نظام در همه استانها، ارگانها و نهادها فعالیت های بزرگی انجام دادند. اکنون باید فضای کرونایی ویسا کرونایی را را تبدیل به فرصتی بزرگ برای مطرح کردن روان شناسی و مشاوره در سراسر کشور و در سطح ملی نمایید؛ لذا جایگاه اصلی روان شناسی و مشاوره وضعیت فعلی نیست ضرورت دارد این جایگاه را به خط مقدم سلامت کشور ارتقا یابد، چرا که بحث پیشگیری بسیار اهمیت دارد و مسئله بیماری کرونا اهمیت پیشگیری و نقش روان شناسان و مشاوران در آن را برای مسئولین و مردم آشکار کرد.

 وی افزود: در دوران پسا کرونا، روان شناسان و مشاوران هستند که می توانند در صف مقدم حضور داشته باشند. چرا که در این دوران، با مباحثی، چون خود مراقبتی، دیگر مراقبتی و مسائل باقیمانده از دوران کرونایی مواجه هستیم که باید مدیریت شود. رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران گفت: ما هر ساله سالروز تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را جشن می گیریم، مراسمی را در سراسر کشور و توسط شوراهای استانی برگزار می نماییم.

 در سال جاری تصمیم داشتیم، بعد از مراسم بزرگی که در تالار وحدت داشتیم، آن را تکرار نماییم، اما متاسفانه شرایط کرونا امکان برگزاری حضوری را از ما گرفت، اما به هر حال فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که این روز را با سبکی مجازی گرامی بداریم. یکی از اهداف سازمان این است که با بزرگداشت این روز بزرگ، هویت روان شناسی و مشاوره در کشور نهادینه شود، در اذهان جامعه فرهنگ سازی کنیم و سازمان را به مردم، مسئولین، نهادها و ارگان ها معرفی کنیم.

هر نفر از روان شناسان و مشاوران به نوبه خود رسالتی بزرگ بر دوش دارند که باید علم روان شناسی و مشاوره را هر چه بیشتر و مفیدتر معرفی کنند. هر کدام از ما یک نماینده و یک شاخه ای از درخت تنومند روان شناسی و مشاوره هستیم و همه ما یک سازمان نظام روان شناسی و مشاوره هستیم. رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: روان شناسان و مشاوران عزیز باید بدانند همانطور که هویت ما در خانواده شکل گرفته است، هویت اجتماعی ما در روز نهم اردیبهشت ایجاد شده است؛ بنابراین برای گرامیداشت از هویت اجتماعی خود، باید حرکتی جمعی داشته باشیم.

 از زحمات اساتید خود قدردانی نماییم، از طریق فضاهای مجازی جلساتی برگزار شود. اما در سال جاری به احترام درگذشتگان وشهدای ویروس کرونا خصوصا روانشناسان و مشاورانی که دیگر در بین ما نیستند همکارانمان در سازمان نظام پزشکی هیچ جشنی در تهران و استانها نه حقیقی ونه مجازی توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و روانشناسان و مشاوران برگزار نخواهد شد. وی افزود: پس از تاسیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، شاهد تحولاتی در عرصه ی رشته های روانشناسی و مشاوره بوده ایم. رشته روان شناسی و مشاوره در مقایسه با رشته های هم طراز جایگاهی فراتر و ارزشمندتر یافته است.

رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در یک سال گذشته شاهد تغییرات زیادی در عرصه های مختلف بوده است ما موفق شده ایم سازمان را در عرصدی ملی و حاکمیتی مطرح کنیم و به مسئولین مختلف در خصوص جایگاه این سازمان و نقشی که می تواند در فرایند پیشگیری، درمان، تشخیص و توانبخشی جامعه داشته باشد، گفتگو نماییم.

 اکنون حاکمیت پذیرفته که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک سازمان با سرمایه اجتماعی خیلی مهم و تاثیر گذار است. همچنین در سال گذشته ما موفق شدیم فراکسیون سلامت روان را در مجلس شورای اسلامی راه اندازی نمائیم، جلسات زیادی را با نمایندگان محترم مجلس و وزرا داشته باشیم. همانطور که ملاحظه کردید، معاون اول محترم ریاست جمهوری نامهی را به استانها مرقوم نموده و از استانداران در سراسر کشور خواسته اند که جایگاه والای سازمان را ارج نهند و با سازمان در استان ها همکاری داشته باشند. سازمان در حال حاضر تثبیت شده و در جایگاه ممتازی قرار دارد.

دکتر محمد حاتمی افزود: در بعد داخلی هم ما ساختارسازی جدیدی در سازمان طراحی کردیم و مصاحبه های کمیسیون ها را تا پنج برابر افزایش دادیم. طبق جلسه یی که در سازمان داشتیم، مقرر شد که از ۱۵ اردیبهشت به بعد، کمیسیون های تخصصی فعالیتشان را آغاز کنند. مطمئنا با کمک استانها نوبت دهی را کاهش خواهیم داد. وی افزود: ما در بعد نظارت موفقیت های بزرگی را کسب کرده ایم. تا سال گذشته همه در فضای مجازی خودشان را روان درمانگر و درمانگر معرفی می کردند و هیچ ارگانی در کشور نیز مانع آنها نبود تا اینکه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با آنها برخورد نمود. البته باید پذیرفت که شرایط کرونایی کار ما را سخت تر کرده و این به معنای آن نیست که ما کار خودمان را انجام ندهیم. برای فضاهای مجازی برنامه های جدی تری خواهیم داشت. با صدا و سیما و رسانه های دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، بهزیستی و سایر ارگان ها، تفاهم نامه هایی در حال انعقاد هستیم.

همین جا من عرض می کنم در کشور هیچ کس نمی تواند فعالیت روان شناسی و مشاوره انجام دهد مگر اینکه با مجوز سازمان نظام روان شناسی و مشاروه باشد. دکتر حاتمی گفت: بعضی ارگانها مانند سازمان بهزیستی مجوزهایی میدهند که این مجوزها برای تاسیس موسسه و مرکز است و در قانون هم آمده آن موسسه و مرکز حتما مدیر فنی اش باید پروانه معتبر از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره داشته باشد. بعضی ها فکر نکنند که اگر مجوزی را از یک ارگانی یا نهادی گرفتند، می توانند با آن فعالیت روان شناسی و مشاوره داشته باشند.

آن موسسات و مراکزی که تا کنون مجوز گرفتند، حتما مجددا اعتبار بخشی می شوند. ما به جد دنبال این قضیه در سال جاری هستیم، همانطور که هیچ کس بدون اجازه سازمان نظام پزشکی نمی تواند فعالیت دارویی انجام دهد، بدون مجوز سازمان نظام روان شناسی و مشاوره فعالیت روان شناسی و مشاوره ممنوع است. ارگانها و نهادهای حاکمیتی حق دادن مجوز فعالیت روانشناسی ومشاوره ندارند، حتی مشاوره های تلفنی و مشاوره های مجازی و همه ی اینها با مجوز نظام روان شناسی و مشاوره امکانپذیر است این در قانون سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی مستتر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.