شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

گزارش عملکرد ۱۸ ماهه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به مناسبت هفته دولت

گزارش عملکرد ۱۸ ماهه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به مناسبت هفته دولت
2_page49_image45

گزارش عملکرد ۱۸ ماهه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به مناسبت هفته دولت

 

مقدمه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به مناسبت هفته دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی که در تاریخ ششم شهریور ماه برگزار گردید ابتدا با گرامیداشت هفته دولت و تسلیت ایام عاشورا و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) گفت از زمانی که مسئولیت سازمان را برعهده گرفتم خود را موظف میدانم که بطور مستمر گزارش عملکرد سازمان را خدمت اعضاء محترم بیان نمایم.

هفته دولت زمان مناسبی برای تشریح عملکرد ۱۸ ماهه سازمان است که در بخش های مختلف تقدیم حضورتان می گردد، با تقدیر از روسای قبلی سازمان که در زمان و مقطع خود تلاش ها و زحماتی را متحمل شده اند، تمرکز من عملکرد فعلی و ۱۸ ماهه اخیر است که با توکل بر خدا و حمایت اعضا در همین مدت کوتاه کشتی سازمان را به ساحل آرامش هدایت و چرخ های توسعه و پیشرفت آن به حرکت آمده است، امروز با افتخار از سازمانی صحبت می کنیم که جایگاه و مرجعت خود را در کشور تثبیت کرده و بر مدار پیشرفت قرار گرفته است. در ادامه گزارش ۱۸ ماهه سازمان در چند بخش خدمتتان تقدیم می شود:

1 . بهسازی ساختار اداری

 ۲. پروانه اشتغال و عضویت

بخش اول: بهسازی ساختاری و اداری

از اول اسفند ماه ۱۳۹۷ مسئولیت سازمان که بر عهده اینجانب بوده است استحضار دارید، سازمان قبل از این دچار یک رکود همه جانبه در ابعاد مختلف شده بود و از اول اسفند ماه ۹۷ تا کنون شاهد تحولات چشمگیری در سازمان هستیم. ما در وهله اول وظیفه داشتیم یک بهسازی درونی انجام دهیم، اموال سازمان را کد بندی و در جایگاه خودشان قرار گرفتند، ساختمان ها را نوسازی، ساختار جدیدی را طراحی و تنظیم و اجرایی کردیم، یک نظم درونی خوبی را برای سازمان ایجاد شده است.

همکاران متعددی را دعوت به همکاری کردیم و کل همکارانی که در این یک سال و نیم گذشته دعوت به همکاری شدند از پاکدست ترین و متعهد ترین عزیزان چه در سطح معاونین و شوراهای استانی و چه در سطح درون سازمانی هستند و تحت نظارت عالیه شورای مرکزی این خدمات صورت گرفته است و همانطور که در حال حاضر ملاحظه می فرمائید، واحدهای مختلف ما واحدهای پاسخگو هستند و تکریم ارباب رجوع جزو اولویت های است.

از طرفی لازم بود که از نظر ساختار و جایگاهی سازمان ارتقا یابیم لذا در این مورد با مساعدتی که معاون اول ریاست جمهور داشتند، ساختمان خیابان یوسف آباد در اختیار سازمان قرار گرفت که انشالله تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد و بطور کلی درهای سازمان را به روی همه باز کردیم، هر کسی که ظرفیتی داشت و می توانست با سازمان همکاری کند از او استقبال کردیم واقعا شکرگزار خدا هستم که اگرچه امکانات مالی سازمان خیلی محدود است و امکانات ساختاری ما ضعیف است اما از یک سرمایه ی بزرگ اجتماعی چون اعضاء برخودار هستیم. در هر سازمانی در هر اداره یی شاهد این هستیم که اعضای ما مشاوران و روان شناسان در آن سازمان و اداره مستقر هستند و سازمان را مورد حمایت قرار می دهند که بنده از همه ی این عزیزان در همین جا تشکر و قدردانی می کنم و استدعا دارم که این حمایت خودشان را استمرار دهند.

ما هم تلاش مان بر این است نوسازی سازمان تداوم دهیم برای این امر قانون گرایی یکی از شعارهای اصلی دوره جدید است . همه می دانند حقیر یک مدیر قانون گرا هستم، و این مربوط به اکنون نیست در تمام مسئولیت هایم اینگونه بوده است و با مقوله کار اجرایی کاملا آشنا هستم و ما قانون گرایی را شعار خودمان قرار دادیم و به همین خاطر تمام کارهای سازمان را بر اساس قانون طراحی شده است. بنابراین اولین کاری که ما کردیم، آئین نامه مالی و معاملاتی بود که در ۱۵ سال گذشته اجرایی نشده بود، در شورای مرکزی تصویب و اجرایی کردیم و در حال حاضر تمام امور مالی سازمان بر اساس آئین نامه مالی و معاملاتی اجرا می شود، انتصاباتی که در سازمان صورت می گیرد همه از افراد مومن، متعهد، کاردان و کارآمد می باشند و همین رضایت اعضا برای بنده کافی است.

قبل از سال هر دو هفته یکبار به یکی از استان ها سفر می کردم و این را در صحبت های عزیزانمان مشاهده می شد و واقعا پاسخگویی خیلی خوبی به اعضا بودیم. دو روز هفته جلسه ملاقات عمومی داریم، یعنی هر کسی که بخواهد رئیس سازمان را ببیند، می تواند که در سازمان حضور یابد و با رئیس سازمان ملاقات کند، صحبت کند، مسائلش را در میان بگذارد و همچنین در واحدهای دیگر نیز به این گونه است در معاونت ها، شوراها و غیره.

ما به این رویه توانستیم با اعضایمان ارتباط داشته باشیم و مطالباتشان را بدانیم و از طرفی زمانی که در سازمان حضور می یابند و مشکلات و مسائل سازمان را می بینند، در جریان این مسائل قرار می گیرند و تمام دوستان چه در سخنرانی ها و چه در صحبت هایشان به این مسئله اذعان دارند. فعالیت دیگری که انجام شده است صرفا برای اینکه شفاف سازی صورت گیرد، اموال سازمان، مطالبات سازمان و حسابرسی سازمان را شخصا پیگیری کردم و با مصوبه شورای مرکزی موسسه ارقام نگر حسابرسی ۱۵ سال گذشته را انجام داده است که منتظریم گزارش نهایی آن را در طی روزهای آتی به ما تحویل دهند، انشالله بعد از دریافت گزارش به شورای مرکزی تحویل خواهد شد و هر گونه تصمیمی بر عهده شورای مرکزی است.

مسئولین سازمان در این یک سال و نیم گذشته روزی ۱۰ ساعت در سازمان کار کرده اند، همکاران من نیز همینطور، بدون اینکه توقع و چشم داشتی داشته باشند و با این فعالیت ها خوشبختانه توانسته ایم ساختار درونی سازمان را بهسازی کنیم. در حال حاضر سازمان روی ریل حرکت افتاده و آرامش خوبی ایجاد شده است و افق روشن آینده برایمان پرتو افکنی می نماید. همکاران بسیار پرانگیزه و خوبی داریم انشالله با کمک یکدیگر سازمان را به جایگاهی برسانیم که همه ما آرزوی آن را داریم.

بخش دوم: پروانه اشتغال و عضویت

در کنار بهسازی درونی بحث پروانه اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های سازمان است و برنامه های زیادی را از زمانی که من مسئولیت سازمان را بر عهده گرفتم، برای اینکه بتوانیم صف متقاضیان را کم کنیم، انجام داده ایم. راه های مختلف، طرح های مختلف را پیشنهاد داده ایم، همکاران مختلفی دعوت شده اند و بطور کلی هر کاری که لازم است در راستای کاهش صف متقاضیان پروانه انجام داده ایم دریغ نکرده ایم. خوشبختانه در سال ۹۸ مصاحبه ها به ۵ برابر افزایش یافت، در گذشته هر ۳ ماه یا ۶ ماه یک مراسم تحویل پروانه داشته ایم.

در سال گذشته قبل از کرونا یعنی در بهمن ماه در مراسم در یک ماه داشتیم و ماه های گذشته نیز هر ماه مراسم برگزار می کردیم و این بدین معنا است که کمیسیون ها فعال شده اند و مصاحبه ها افزایش یافته اند، همانطور که میدانید اعضای کمیسیون ها، اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند و بدون کوچکترین چشم داشتی در کمیسیون ها حضور پیدا می کنند. به همین خاطر با توجه به مشغولیتی که در خارج از سازمان دارند، ا حضورشان در سازمان محدودیت هایی دارد و گاها شاید نتوانند هر هفته در سازمان حضور یابند و هفته یی یکبار یا دو هفته یی یکبار حضور پیدا می کنند، این یکی از مشکلات ما است که واقعا نمی توانیم این عزیزان را هر روز دعوت کنیم و حضورشان را داشته باشیم.

در عین حال نیز افرادی که می توانند در کمیسیون ها حضور پیدا کنند، باید شرایطی داشته باشند، مثلا دانشیار به بالا باشند، توسط شورای مرکزی و شورای نظارت حرفه یی تائید شده باشند که این جزء ذات کار است اما با همه ی این مسائل ما توانستیم کمیسیون ها را در سال گذشته فعال کنیم. متاسفانه از اول اسفند ماه ۹۸ کرونا در کشور ورود کرد و کشور را به حالت تعطیل در آورد و تا ۱۵ اردیبهشت ماه سازمان تعطیل بود و از ۱۵ اردیبهشت به محض اینکه سازمان باز شد، با تمام شرایط و مشکلاتی که وجود داشت، علی رغم اینکه بخشنامه ستاد ملی مقابله با بحران کرونا مبنی بر اینکه تعداد جلسات را باید کم کنیم ولی کمیسیون ها را بخاطر اینکه متقاضیان ما این نگرانی را داشتند، فعال کردیم، در حال حاضر با شرایط کرونا فعال هستند، خوشبختانه شورای مرکزی موافقت کرد از طریق فضای مجازی مصاحبه ها را برگزار کنیم، مخصوصا برای شهرستانی ها و در حال آماده سازی ساختار آن هستیم و در کوتاهترین زمان ممکن حتما کمیسون های ما بصورت آنلاین برگزار خواهند شد و این شاید در فرآیند مصاحبه با اعضاء شتاب را بیشتر می نماید، نگرانی که بر اثر کرونا ایجاد شده بود را خاتمه دهد.

واقعیت این است که برنامه ریزی ما این بود که تا اول مهر ۹۹ تمام کمیسیون ها را بروز رسانی کنیم، الان همه کمیسیون های ما روند خوبی دارند و آنچنان افراد زیادی پشت نوبت نیستند به جز چند کمیسیون مانند کمیسیون عمومی، بالینی، خانواده و استثنایی که تراکم بیشتری دارند. تراکم مصاحبه ها مانند قبل نیست برای مثال کسانی که ۹۴ ثبت نام کرده بودند در حال حاضر به ۹۷ و ۹۸ رسیده اند و پیشرفت زیادی کرده است، از همه ی اساتیدی که کمک کردند متشکریم. یکی از فعالیت هایی که در همان روزهای اول و اوایل ۹۸ انجام دادیم، این بود که اسامی روان شناسان و مشاوران را در سایت سازمان بارگزاری کردیم و در حال حاضر هر کسی که بخواهد مطلع شود چه کسی روان شناس است و پروانه دارد به سایت سازمان مراجعه می کند، اسامی در آنجا درج شده، همراه با اسامی مراکز که این مورد استقبال همه عزیزان قرار گرفت. همچنین آئین نامه خدمات روان شناسی و مشاوره مجازی نیز آماده کردیم و تحویل دبیرخانه شورای مرکزی داده ایم و این در دستور جلسه شورای مرکزی قرار گرفته است، انشالله بحث خدمات روان شناسی و مشاوره از طریق تلفن، اپلیکیشن ها و اینترنت ساماندهی می شود، از طرفی در حال حاضر سازمان در بحث مشاوره های مجازی دیدگاه بسیار مثبتی دارد، چرا که فعالیت هایی پیرامون مداخله در بحران، آموزش، ارجاع و راهنمایی از طریق تلفن و مجازی امکانپذیر می باشد.

ما برای فعالیت های رواندرمانی و مشاوره یک شرایطی را تعریف کرده ایم که تحت أن شرایط، مراکز، پلتفرم ها یا اپلیکشن هایی که تهیه می نمایند و تحت آن شرایط فعالیت های مشاوره و رواندرمانی را انجام می دهند و به این صورت سازمان می تواند علاوه بر نظارت بر تعرفه ها بر نحوه ی خدمات دهی دفاتر و مراکز نیز نظارت داشته باشد. امیدواریم که این طرح مورد تصویب قرار گیرد.

فعالیت بسیار مهمی که در بحث کمیسیون های شخصی انجام داده ایم بزودی آئین نامه های داخلی بروز رسانی و در سایت جدید سازمان درج خواهد شد. استحضار دارید که همان روزهای اول برای بهسازی سایت قراردادی را منعقد کردیم که در این قرارداد سایت سازمان کاملا متحول می شود و سایت سازمان مجهز به اتوماسیون اداری، استان ها دارای صفحه سایت و همه اعضا یک صفحه خواهند داشت و تمام برنامه های سازمان از جمله پروانه نظام، عضویت، مراکز و تمامی آموزش ها تحت نظارت سازمان و آی تی محور خواهند شد. امیدوارم در یک ماه آینده سایت جدید رونمایی و مسائل و مشکلات ما در نقاط دورافتاده از این طریق حل خواهند شد و با واحدهای استانی خویش ارتباط بهتری خواهیم داشت.

فعالیت بعدی که انجام داده ایم در همان روزهای اول به دلیل اینکه بتوانیم کمیسیون ها را بروز رسانی کنیم و از اعضای هیات علمی بیشتری استفاده کنیم، شورای نظارت حرفه یی را شورای مرکزی تصویب کرد و اجازه داد افرادی که می خواهند در کمیسیون ها عضو شوند، با شرایطی تعیین می شود انتخاب گردند، بر همین مبنا از اعضای هیات علمی زیادی دعوت کرده ایم، حتی اطلاعیه داده ایم مبنی بر اینکه هر فردی می تواند با کمیسیون ها همکاری نماید و شرایط را دارد رزومه بفرستد که به همین صورت شورای نظارت حرفه یی ما سوابق را بررسی می نماید و نهایتا دعوت می کنیم که در کمیسیون ها بعنوان کسانی که مصاحبه می نمایند از حضورشان استفاده گردد. در حال حاضر از اساتید زیادی از دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دولتی که قبلا تعدادشان انگشت شمار بود، دعوت کرده ایم و این عزیزان در کمیسیون ها ما را یاری می دهند. از همه عزیزانی که به سازمان آمدند و در کمیسیون ها همکاری می کنند ، تشکر می کنم و باید بگویم که این مهم حق آنان است چرا که سازمان متعلق به همه اعضا است و مربوط به همه دانشگاه ها، همه اعضای هیات علمی دانشگاه ها است.

در بحث عضویت در یک سال و نیم گذشته انگیزه ها برای عضو شدن در سازمان افزایش پیدا کرده است. در اسفند ۹۷ حدود ۲۰ هزار عضو داشتیم و در حال حاضر این تعداد به ۳۳ هزار عضو افزایش یافته است و این یعنی اینکه اعضا انگیزه ی بیشتری پیدا کردند و سازمان شان را دوست دارند.

همچنین مراکز ما از ۵۰۰ مرکز به ۸۰۰ مرکز افزایش پیدا کرده است و پروانه های ما ۵۰۰۰ | پروانه به ۷۰۰۰ پروانه و از همه مهمتر در این یک سال و نیم گذشته پروانه های سازمان در جامعه اهمیت پیدا کرده است یعنی تا قبل از این به گونه یی بود که افراد عنوان می کردند از بهزیستی مجوز می گیریم، از نهادی دیگر می گیریم یا بطور کلی نمی خواهیم، مجوز بگیریم و بدون مجوز فعالیت می کنیم اما شرایط کنونی تغییر کرده و اعضا برای دریافت پروانه تلاش می کنند.

در بحث نظارت نیز ما نظارت هایمان را قوی تر کرده ایم، از یک طرف فرهنگ سازی کرده ایم و از طرفی دیگر وارد مذاکره جدی با نهادها و ارگان ها شده ایم و این باعث شد که پروانه ما ارزشمند شود و در حال حاضر اگر فردی تصمیم داشته باشد در آموزش و پرورش فعالیت روان شناسی و مشاوره انجام دهد، پروانه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را لازم دارد، اگر کسی بخواهد در ارگان و سازمانی استخدام شود باید پروانه سازمان نظام داشته باشد. همچنین در ارگان ها، نهادها، سازمان ها، کارخانه ها و غیره باید بگویم با سازمان بهزیستی به تفاهم راهبردی رسیده ایم. که انشالله بتوانیم این تفاهم کرده و اعضا برای دریافت پروانه تلاش می کنند.

در بحث نظارت نیز ما نظارت هایمان را قوی تر کرده ایم، از یک طرف فرهنگ سازی کرده ایم و از طرفی دیگر وارد مذاکره جدی با نهادها و ارگان ها شده ایم و این باعث شد که پروانه ما ارزشمند شود و در حال حاضر اگر فردی تصمیم داشته باشد در آموزش و پرورش فعالیت روان شناسی و مشاوره انجام دهد، پروانه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را لازم دارد، اگر کسی بخواهد در ارگان و سازمانی استخدام شود باید پروانه سازمان نظام داشته باشد.

همچنین در ارگان ها، نهادها، سازمان ها، کارخانه ها و غیره باید بگویم با سازمان بهزیستی به تفاهم راهبردی رسیده ایم. که انشالله بتوانیم این تفاهم نامه را بزودی امضا کنیم که بر طبق آن در سازمان بهزیستی و ارگان های دیگر هیچ کس حق دادن مجوز به افراد را نداشته باشد. چرا که این حق مسلم سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است. کمیسیون تلفیق استان ها را راه اندازی کرده ایم که در ۴ سازمان کشور مقدمات مصاحبه با اعضا فراهم شده است و این اجرایی شدن یک بخشی از مصوبات شورای مرکزی بوده است که سازمان پیگیری نمود است و اگر کرونا شیوع پیدا نکرده بود ما الان پیشرفت های خیلی بیشتری در این بخش داشتیم، چون واقعا تمرکز ما روی این بخش زیاد بوده است، ولی در هر حال انشالله با طرح هایی که داریم در آینده کاملا متحول می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.