شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

مدرسه کسب و کارکودک و نوجوان بینش نوین-دکتر تابع جماعت

مدرسه کسب و کارکودک و نوجوان بینش نوین-دکتر تابع جماعت
unlocked-58f2ed42c5d53627417ad80eccda5dc1_page52_image89

مدرسه کسب و کارکودک و نوجوان بینش نوین-دکتر تابع جماعت

ما در مدرسه کسب و کار به این سوال پاسخ میدهیم که علم بهتر است یا ثروت.

قطعا که علم بر ثروت ارجحیت داشته اما هرگز به ما نیاموختند علم ثروت اندوزی را

دکتر تابع جماعت میگوید: یکی از دلایل آن اینکه دانش آموزان باید با مشاغل مختلف آشنا شوند تا بتوانند برای آینده شغلی خود تصویر روشنی داشته باشند و با توجه به اینکه برای انتخاب شغل آینده، باید رشته تحصیلی متناسب با آن انتخاب کنند باید از مدرسه و قبل از انتخاب رشته با مشاغل آشنا شوند تا بتوانند هدایت تحصیلی و شغلی مناسب پیدا کنند.

به گزارش خبرآنلاین،  دکتر تابع جماعت رئیس شورای سیاست گذاری مدرسه کسب و کار بینش نوین درباره راههای آموزش کسب و کار مصاحبه ای انجام داده که به شرح زیر است:

1- چرا کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش های کسب و کار هستند؟

کودکان و نوجوانان در کنار آموزش های رسمی که در مدارس می آموزند نیازمند کسب مهارتهای دیگری نیز هستند مانند مهارتهای رفتاری و شخصیتی، مهارتهای تحصیلی و مهارتهای ارتباطی که همه این مهارتها به عنوان مهارتهای زندگی مطرح می شود. اما در کنار این قبیل مهارتها، نیازمند کسب مهارتهای کسب و کار هم می باشند یکی از دلایل آن اینکه دانش آموزان باید با مشاغل مختلف آشنا شوند تا بتوانند برای آینده شغلی خود تصویر روشنی داشته باشند و با توجه به اینکه برای انتخاب شغل آینده، باید رشته تحصیلی متناسب با آن انتخاب کنند باید از مدرسه و قبل از انتخاب رشته با مشاغل آشنا شوند تا بتوانند هدایت تحصیلی و شغلی مناسب پیدا کنند.

دلیل دوم آن ایجاد تفکر خلاق و خلاقیت در کودکان و آشنا نمودن آنها با نوآوری می باشد  که پیش نیاز مهارتهای کسب و کار می باشد و دلیل سوم نیز ایجاد این تفکر است که برای کار و فعالیت باید از کودکی و نوجوانی شروع کرد و تفکر کارآفرینی را باید از بچگی در کودکان و نوجوانان نهادینه نمود تا در بزرگسالی راه خود را پیدا کنند.

2- اهداف دوره کسب و کار کودک و نوجوان چیست؟

مهمترین هدف آن استعدادیابی و هدایت تحصیلی و شغلی است و ارائه آموزش مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان و توانمندی آنها در زمینه خلاقیت و نوآوری و تفکر خلاق و همچنین توانمندسازی در زمینه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار می باشد. در کنار این قابلیت ها آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با رشته های تحصیلی و مشاغل مختلف و ارزیابی میزان علاقمندی آنها به این رشته در مشاغل مهم است. 3- ویژگی این دوره ها چیست؟

ویژگی این دوره ها استفاده از تجارب بین الملل در زمینه کسب و کار کودکان و نوجوانان و طراحی دوره با حضور اساتید و صاحبنظران کارآفرینی، کسب و کار، بازاریابی، تبلیغات و روان شناسی و مشاوره می باشد. بهره گیری از کارهای تیمی و تمرین های گروهی و بازی های فکری خلاقانه نیز یکی دیگر از ویژگی های این دوره ها می باشد. برگزاری سمینارهای هدایت شغلی و تحصیلی برای خانواده ها، بچه ها نیز یکی دیگر از ویژگی های برگزاری این دوره است.

4- چه مهارتهایی در این دوره آموزش داده می شود؟

مهارتهای مختلفی از قبیل مهارتهای خلاقیت و نوآوری نظریه های خلاق و ایده یابی مهارتهای شخصیتی و رفتاری نظیر اعتماد بنفس، رهبری، تصمیم گیری و مهارتهای ارتباطی نظیر ایجاد و ارتباط موثر، فنون مذاکره و مهارتهای کار تیمی نظیر تعامل و همکاری با دیگران، و مهارتهای بازاریابی و فروش نظیر تبلیغات، برندسازی و معرفی محصولات و مهارتهای مالی و پولی نظیر بانک داری، تجارت الکترونیک و پول و از همه مهم تر مهارتهای کارآفرینی و راه اندازی کسب وکار است.

در دوران کودکی همه ی ما یک سوال چالش برانگیز وجود داشت: دوست دارید در آینده چه کاره شوید؟

بسیاری از پدر و مادر ها آرزو دارند که فرزندان شان دکتر، مهندس، خلبان و … شوند و اغلب این تفکرات را به فرزندان شان هم القا می کنند. اما تقریبا هیچ پدر و مادری را پیدا نمی کنید که بگوید دوست دارم فرزندم در آینده کارآفرین شود!

امروزه به عقیده ی بسیاری از متفکران مباحث مربوط به کارآفرینی باید از همان روز اولی که کودک به کلاس درس می رود به او آموزش داده شود. یک تفاوت عمده بین آموزش کارآفرینی به یک فرد 20 ساله با یک کودک وجود دارد. آموزش کارآفرینی به کودکان باعث می شود این موضوع در وجود آن ها نهادینه شود و کودکان در سراسر عمر همیشه مانند یک کارآفرین به جهان بنگرند. نسل جدید کودکان به دنبال یک شغل مطمئن با درآمد ثابت نیستند، آن ها می خواهند بخشی از یک کار بزرگ باشند که جهان را متحول می کند.

« اگر می خواهید فرزندتان در آینده به جای اینکه یک فرد مهم در جامعه باشد یک فرد موثر برای جامعه باشد، امروز یک ذهن کارآفرین به او هدیه بدهید. »

درست است که کودکان تمام جزییات راه اندازی یک کسب و کار را نمی توانند درک کنند اما آن ها باهوش و خلاق هست و پدر و مادرها می توانند به آن ها رفتارهای کارآفرینانه را بیاموزند و آن ها را در این راه تشویق کنند.

کسب و کار در معنای عام عبارت است از حالتی از مشغولیت شامل فعالیت هایی که منجر به تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش ان ها به منظور کسب سود است. کسب و کار می تواند از درون یک محیط کوچک مثل خانه تا محیط های وسیع، کسب و کار اینترنتی، خانوادگی، خدماتی، تجاری، بازرگانی، تولیدی و بازاری را در بر گیرد. دو مقوله ای که باید در تعریف کسب و کار جای گیرد تولید و فروش است.

در مسیر تولید تا فروش باید راه های بدست اوردن نیازها و ارایه خدمات اموزشی تعبیر شود. یکی از بزرگ ترین بخش های کسب و کار که مهم ترین و قدرت مند ترین محرک ادامه ی راه می باشد انگیزه ی سود دهی است و نیروی هدایت کننده ی این مسیر تواما با ریسک همراه می باشد و ریسک متکی بر اینده و غیر قابل پیش بینی است. بنا براین کسب و کار در هر سطحی نیاز به ریسک کردن دارد. کسب و کار علاوه بر اهداف اقتصادی متکی بر اهداف اجتماعی نیز می باشد.

کودکان معمولا در همان سال های اولیه مجموعه ای از قوانین و مقررات تکراری را از جانب پدر و مادر، مدرسه و جامعه دریافت می کنند که باید طبق همان قوانین زندگی کنند. اگر کودک شما امروز مجبور باشد مثل همه فکر کند، رفتار کند و زندگی کند در آینده جزئی از این همه خواهد شد و نه یک کارآفرین.

کارآفرینان سنت شکنند. آن ها جهان و افراد آن را به چالش وا می دارند. رویه های کهنه را تخریب می کنند و بر روی آن از نو امپراطوری خودشان را می سازند. اگر می خواهید کودک شما هم این گونه باشد به او دسته ای از افکار و عقاید کلیشه ای ندهید بلکه در هر موردی از او بپرسید: تو چگونه فکر می کنی؟ به نظر تو دلیل این اتفاق چیست؟ چگونه می توان این تغییر را ایجاد کرد؟ کودکان معمولا درباره ی جهان پیرامون خود سوالات بسیاری می پرسند، آن ها را وادار کنید که ابتدا خودشان به جواب این سوالات فکر کنند و دلیل بیاورند.  کودکان باید تفکر و اندیشیدن را درست یاد بگیرند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.