شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

انتخاب همسر و ازدواج، مهم ترین واقعه زندگی با دکتر شکوه نوابی نژاد

انتخاب همسر و ازدواج، مهم ترین واقعه زندگی با دکتر شکوه نوابی نژاد
unlocked-58f2ed42c5d53627417ad80eccda5dc1_page52_image36

انتخاب همسر و ازدواج، مهم ترین واقعه زندگی با دکتر شکوه نوابی نژاد

 

اولین شرط انتخاب همسر این است که از همدیگر خوششان بیاید یعنی از نظر احساسی احساس خوبی بکنند که با این خانم یا آقا در طول سالیان سال زندگی زناشویی شان بهترین انتخابشان است و خوشحالند از اینکه این انتخاب را کردند. این قسمتی است که مربوط به خودشان است و مشاوران هیچگونه مداخله ای در آن ندارند بنابراین اولین سوال برای یک مشاور این هست که این دو از نظر احساسی نسبت به هم احساس خوبی دارند یا نه؟ و بعد از این مراحل و فرایندی است که این دو با هم طی می کنند.

وی گفت: در حوزه مسائل اخلاقی و ارزشی و دینی از مهم ترین موارد است. در ابتدا خیلی با سعه صدر و با خوشبینی دختر و پسر اذعان می کنند که هر کسی به دین خود و به هم احترام می گذاریم بخصوص وقتی صاحب فرزند می شوید در آنجا ارزشهایتان متبلور می شود و شما می خواهید ارزشهایتان را اعمال کنید.

چهره ماندگار علمی کشور ادامه داد: قسمت بعدی تفاوت های بومی، قومی و اجتماعی است. الان به دلیل گسترش دانشگاه های کشور ازدواج های میان فرهنگی، میان قومی خیلی زیاد اتفاق می افتد که منع نمی شوند این ازدواج ها باید طرف مقابلتان را در محیطی که به دنیا آمده، بزرگ شده ببینید خانواده شان را ببینید. همدیگر را می شناسند و فکر می کنند زندگی به همین روشنی و شفافی هست در حالیکه باید خانواده ها را ببینند مخصوصا تفاوت های بومی و قومی که بسیار بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ازدواج هایی که یک دختر دادم و یک پسر بگیرند اصلا تاکید نمی کنیم چون در بسیاری از موارد یکی از اینها دچار مشکل می شود. در مورد عامل تحصیل من همیشه تحصیل و مدرک را مترادف می گیرم با شعور اجتماعی. من شخصا در تجربه شخصی خودم تحصیل را ملاک با ارزش نمی دانم برای اینکه ما اعتقاد داریم اگر دختر و پسری خوب درس خواندند باید این روی شخصیت و رفتار و کردارشان تاثیر داشته باشد و صرف مدرک ملاک نیست. آیا این آقا یا خانمی که مدرک فوق لیسانس یا دکترا دارند از نظر شخصیتی هم همین طور هستند یا خیر؟ما خیلی وقت ها فریب مدرک را می خوریم. حقیقت این است که من شخصا به تنهایی روی مدرک تحصیلی طرفین حساب نمی کنم مگر اینکه ویژگی های شخصیتی اینها با مدرکشان نزدیک باشد.

دکتر نوابی نژاد ادامه داد: در روابط نامناسب پس از ازدواج چند نکته را در پژوهش های خودم بدست آوردم.

زندگی زناشویی که یکی از طرفین بیشتر عشق بورزد و دیگری این طور نباشد.

یکی از طرفین یا یکی از این دو نفری که با هم نامزد شدند احساس کنند که ناجی هستند و می خواهند طرف مقابلشان را نجات بدهند و خوشبخت کنند چنین چیزی اتفاق نمی افتد.

کسانی که همسر آینده شان را به خاطر یکی دو ویژگی انتخاب می کنند مثلاً اینکه هر دو به موسیقی علاقه دارند هر دو سنگ نوردند… و این را دلیل بر تفاهم می دانند. این فقط یکی از صدها عاملی است که باید در انتخابتان لحاظ کنید.ازدواج به دلیل لجاجت با خانواده.  فرض کنید خانواده می خواهد که از نظر اجتماعی طرف مقابلش نزدیک یا همسنگ خودمان باشد و دختر خانم به دلیل لجاجت خانواده به صرف عشق ازدواج بکند. کسانی که به دلیل شکست در یک رابطه عاطفی سراغ کسی می روند که صد در صد و کاملاً با آن آدم قبلی متضاد است. چون شکست خورده و دچار ناکامی است این را به عنوان یک راه و یک ملاک انتخاب می کند.

وی در ادمه گفت: دختر و پسر و زن و شوهر غیر از عشق و علاقه به همدیگر، می بایست به خود ازدواج عشق بورزند و نسبت به خود ازدواج احساس تعهد کنند. کافی نیست که شما فقط همدیگر را دوست داشته باشید در آن فضایی که به دلیل ازدواج پدید آوردید و به وجود آوردید نسبت به آن عشق بورزید و احساس تعهد کنید.من فکر می کنم همین مقدمه کوتاه نمایانگر این هست که چه کار سختی است انتخاب همسر و ازدواج. بنابراین من اصرار می ورزم به این حقیقت که حتماً برای ازدواج از مشاوره های پیش از ازدواج با افرادی که مورد وثوق و اطمینان تان هستند مشورت کنید.

شما معمولاً کسانی که مشاوره هایی که پیش از ازدواج می کنند این افراد باید هر دوی شما را ببینند مشاوره پیش از ازدواج اول به تک تک شماها کمک می کند که خودتان را بشناسید. گام دوم اینکه به شما فرصت می دهد طرف مقابلتان را بشناسید. خیلی از سوالات مهمی که به ذهن شما نمی آید مشاور مطرح می کند.

از نظر سلامت روان دیدن مشاور یک الزام است. چقدر ما طلاق و یا زندگی های سخت و ناگوار و ناسازگار داریم به خاطر اینکه یکی از طرفین دچار اختلال روانی هستند یک آدم عصبی، بدبین، پارانویید، سوء ظن. یعنی انواع و اقسام اختلالات مشاوره یکی از امتیازاتش این است که حداقل بطور نسبی یک اطمینان و اعتماد به ما میدهد  که طرف ما دچار اختلال نیست یا خودم این اختلال را ندارم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.