شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

ارزیابی طرحواره های ارتباطی با استفاده از مصاحبه

ارزیابی طرحواره های ارتباطی با استفاده از مصاحبه
brain-sci-768x480

ارزیابی طرحواره های ارتباطی با استفاده از مصاحبه

🔅مصاحبه ی بالینی یک ابزار ارزیابی مهم برای ارزیابی شناخت های ارتباطی است. نخست، درمانگر به سادگی می تواند از طریق سوال کردن درباره ی شکایت عمده ی زوج ها فرضیه هایی را درباره ی شناخت های ارتباطی آن ها مفهوم پردازی کنند.

✳️برای مثال، خانمی در جلسه ی اول عنوان می کند. “من فکر می کنم او اصلا به فکر من نیست. او همیشه از زندگی، کار و مشکلاتش شکایت می کند، اما هیچ وقت از من درباره ی احساساتم و کارهای روزانه ام سوال نمی کند.” این جمله ها فرض مهمی را منعکس می کنند. فرض مراجع این است که شوهرش به فکر او نیست.

🔅اگرچه درمانگر در این مرحله نباید مجموعه ای از سوالات را برای فراخوانی شناخت ها از زوج بپرسد، اما او می تواند درباره ی طرحواره های ارتباطی که باعث ایجاد و تداوم مشکلات ارتباطی شده اند، بسازد.

⬅️هنگامی که درمانگر درباره ی وجود یک طرحواره ی خاص فرضیه سازی می کند و فکر می کند که این طرحواره فعال و مهم است، باید فرضیه ی خود را بیازماید.

✳️برای مثال، ممکن است درمانگر فرض کند که یکی از زوج ها معتقد است که همسرش باید بتواند خواسته های او را بدون ابراز آشکار آن ها درک و شناسایی کند.

🔅برخی از شناخت ها ازطریق سوال کردن مستقیم فراخوانی می شود. برای مثال، درمانگر می تواند از زن و شوهر بپرسد به نظر آن ها رابطه ی “ایده آل” چگونه است مثلا به نظر آن ها زن و شوهر چقدر از زمان خود را باید با هم بگذرانند، تا چه اندازه باید احساسات و افکار خود را با آن ها درمیان بگذارند، چگونه اختلافات خود را حل کنند و …. استفاده از کلمات امری نشان می دهد که مراجع استانداردهای خود را بیان می کند (باید، حتما، مجبور است).

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.