شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

قضاوت از روی ظاهر

قضاوت از روی ظاهر
Many hands are pointing and blame stressed man. View from top.

قضاوت از روی ظاهر

حتما تا به حال به دفعات شنیده اید که افراد را بر اساس ظاهرشان نباید قضاوت کرد. اما جالب است بدانید که قضاوت بر اساس ظاهر، ریشه های بیولوژیک دارد! بله در واقع شما به طور خودکار در مورد افرادی که می بینید قضاوت می کنید.

یکی از اساتید دانشگاه پرینستون به نام الکس تودوروف،  ریشه های بیولوژیک قضاوت در مورد امن بودن ارتباط با یک بیگانه را بررسی کرده است. او نشان می دهد که ما با این توانایی طبیعی به دنیا آمده ایم که با یک نگاه گذرا به صورت فردی غریبه حقایق بسیار مهمی را در مورد آن شخص ارزیابی کنیم. این که او تا چه اندازه سلطه جو و در نتیجه تهدید آمیز است یا تا چه اندازه قابل اطمینان است. آنکه انگیزه هایش دشمنانه اند یا دوستانه.

مثلا، حالت چهره امکان ارزیابی سلطه جویی را فراهم می کند. البته این توانایی ارزیابی، چندان توانایی کاملی نیست، اما تا حدودی امکان بقا را افزایش می دهد. این مکانیزم طبیعی و قدیمی، در دنیای مدرن هم مورد استفاده قرار می گیرد و مثلاً تا اندازه ای در مورد رای دادن به افراد اثر دارد.

تودوروف عکس چهره چند مرد را به دانشجویانش نشان داد. گاهی آن قدر این کار سریع بود که تنها در حدود یک دهم ثانیه زمان می برد. سپس از آن ها خواست این چهره‌ها را بر اساس ویژگی هایی مثل خوش برخورد بودن یا توانمند بودن دسته‌بندی کنند. جالب این جاست که شرکت کنندگان در این آزمایش تا حدود زیادی نظرات یکسان داشتند.

نتیجه کاربردی: قضاوت بر اساس چهره افراد عملی طبیعی و غیرارادیست و نتیجتا قابل ملامت نیست، اما به خاطر داشته باشید که این مکانیزم، ارزیابی های صددرصدی یا قطعی به دست نمی دهد و نمی توانید آن ها را به عنوان واقعیت قطعی بیان کنید یا در تصمیم گیری ها به کار بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.