شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

شخصیت مرزی

شخصیت مرزی
shakh2-1024x683

شخصیت مرزی

آن ها از جمله افراد بسیار مشکل آفرین به حساب می آیند. فرد مرزی همچون طوفان  شدید وارد زندگی شما می شود  و همه چیز را به هم می زند. آن ها تقریبا همیشه در بحران بسر می برند. چرخش های سریع خلق در آن ها بسیار شایع است و ثبات خلق ندارند. داشتن رابطه با چنین افرادی را شاید بتوان با در آغوش کشیدن جوجه تیغی یا بازی کردن با یک نارنجک مترادف دانست. رفتار بسیار غیر قابل پیش بینی دارند و از این رو آن ها تقریبا هیچ وقت به آن مقدار کارآمدی که در توانشان هست نمی رسند. دردناک بودن ذاتی زندگی آن ها در خودزنی هایشان مشهود است. آن ها برای جلب کمک دیگران ، ابراز خشم ، یا کرخت کردن خود در برابر حالت عاطفی فلج کننده ای که دارند، ممکن است خود زنی کنند و یا به دیگری آسیب برسانند. این افراد احساس وابستگی و خصومت را هم زمان دارند، از این رو روابط بین فردی آشفته ای را تجربه می کنند. اصطلاح مرزی در این افراد اشاره به این موضوع دارد که آن ها در مرز بین روان نژندی  و روانپریشی قرار دارند.

ویژگی های شخصیت مرزی

  • خلق و خوی بسیار متغییر و متفاوت و نامتناسب دارند (یک روز در اوج آسمان و روزی دیگر در ته جهنم). ممکن است گاهی دچار بی قراری، تحریک پذیری و اضطراب (برای چند ساعت و ندرتاً یکی دو روز) و بدنبالش دچار خشم، وحشت و یا ناامیدی شدید شوند.
  • بدلیل ترس از رهاشدن و احساس تنهایی و درماندگی در مواردی که تهدیدی بر این امر وجود داشته باشد (و حتی به صورت ذهنی) رفتارهای بسیار شدید و نامتناسب از خود نشان می دهند (از خودآزاری به صورت زخمی کردن خود گرفته تا اقدام به خودکشی).
  • هنوز خود را بدرستی نمی شناسند. در واقع در مورد هویت خود (از جمله هویت جنسی) گیج و گنگ هستند و نمی دانند از زندگی خود چه می خواهند و در موارد شدید، ارزش ها، اهداف، نوع دوستان و شغل شان دائماً در حال تغییر است.
  • در مشاغلی که ساختاری مشخص و از قبل تعریف شده وجود نداشته باشد معمولاً مسئله دار می شوند.
  • روابط شخصی بسیار هیجانی و ظاهراً قوی ولی ناپایدار دارند. این افراد ممکن است در مواجهه با فردی که بالقوه کاندید خوبی برای روابط رمانتیک به نظر می رسد را در همان یکی دو جلسه ی اول ملاقات در ذهن خود به عنوان فردی ایده آل بسازند و بخواهند زمان زیادی را با او بگذرانند و در همان جلسات اول بسیار صمیمی شوند ولی مدت کمی بعد شروع به زیر سؤال بردن شخص می کنند. احساس می کنند که طرفشان چندان به آنها توجهی نمی کند، از خود مایه نمی گذارد، یا زمانی که به او نیاز دارند، حضور ندارد. آنها رفتاری معامله گرانه با طرفشان دارند (این همه کار براش کردم یا چند بار زنگ زدم پس حالا نوبت اون هستش).
  • گاهی یک احساس خلاء و پوچی عمیق در درون خود حس می کنند و به همین خاطر ممکن است دست به رفتارهای خود آزار دهنده و مخاطره انگیز (از اعتیاد گرفته تا بریدن یا زخمی کردن خود و حتی خودسوزی یا تهدید به خودکشی) بزنند.
  • در بسیاری از موارد رفتارهای غیرقابل پیش بینی و شوک برانگیز دارند.
  • در روابط اجتماعی بسیار پرتوقع بوده و دیگران در ذهن آنها مطلق (خوب یا بد، سیاه یا سفید) هستند و اگر کوچکترین چیزی خلاف انتظار آنها باشد، شدیداً به هم می ریزند (اگر طرفش چند دقیقه ای در رسیدن به قرار تأخیر داشته باشد شدیداً ناراحت شده و کل شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال خواهند برد).
  • بدلیل بی حوصلگی و نیز نوعی افسردگی خفیف، بدنبال هیجان و تنوع بوده و ممکن است دست به رفتارهای آنی و هیجانی غیرمنطقی و نادرست بزنند (ولخرجی، قمار، مسافرت های متعدد، رانندگی بی مبالات، مشکلات تغذیه ای، روابط جنسی متعدد و…).
  • بدلیل احساس پوچی عمیق، یا در موارد گسستگی روانی و یا پیشگیری از رهاشدن، ممکن است دست به اعمال خود آزار دهنده بزنند و یا حتی تهدید به خودکشی کنند که اگرچه معمولاً قصد و میل درونی برای آن را ندارند.
  • معمولاً دچار خشم یا عصبانیت نامتناسب با عامل محرک می شوند و حالتی تهاجمی پیدا می کنند و یا کلمات نیش دار و تحقیرآمیز یا توهین آمیز بکار می برند.

فرد مرزی به عنوان شریک زندگی

این افراد به راحتی می توانند  شما را مضطرب و پریشان سازند. آن ها به علت کودکی پر فراز و نشیبی که طی کرده اند، همواره ترس از طرد شدن و تنها ماندن را دارند. این افراد در ابتدای رابطه ، شما را قدیس وار می ستایند ، اما چندی نمی گذرد که به علت عدم ثبات در افکار و هیجانات ، شما را از عرش به فرش می رسانند. زندگی با این افراد بشدت دارای فراز و نشیب های زودگذر است ، گویی در تندبادی اسیر شده اید.

توصیه هایی برای زندگی با فرد مرزی

  1. درمان را در خط اول اقدامات قرار دهید.
  2. انتظار ثبات در وی را نداشته باشید.
  3. رفتار های خود تخریب همسرتان را تقویت نکنید.
  4. سعی کنید خود را جای او گذاشته و دنیا را از دریچه نگاه اوببینید تا بهتر بتوانید او را درک کنید.
  5. با تفکر سیاه و سفید همسرتان مقابله کنید.
  6. سعی کنید نقاط مثبت رفتاری وی را تقویت نمایید .
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.