شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

خلاقیت و استعدادیابی

خلاقیت و استعدادیابی
2_page49_image49

خلاقیت و استعدادیابی

 

شش مانع برای تفکر خلاق و چگونگی غلبه بر آنها تفکر خلاق

تفکر خلاق یکی از اساسی ترین بخش های کارآفرینی و کسب و کار به شمار می رود.

آیا تا به حال این حس به شما دست داده که انگار افکارتان مسدود شده و حتی نمی توانید یک مشکل ساده را حل کنید؟ همه ما مهارت و استعدادهای فوق العاده ای داریم، فقط باید یاد بگیریم که چگونه توانایی های خود را از قفل شدگی رها کنیم. شش مانع مهم برای تفکر خلاق وجود دارد که می تواند مانع یافتن راه حل برای مواجهه با چالشهای کسب و کار بشود. اگر با آنها آشنا نشوید، همیشه شما را به عقب می اندازند.

عدم وجود مسیر مشخص برای خود و دیگران

 اولین مانع برای تفکر خلاق، فقدان اهداف واضح و مشخص است. البته منظور ما در این بخش، اهدافی است که با جزییات دقیق نوشته شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. وقتی در مورد آن چه که می خواهید به روشنی آگاه هستید، ذهن شما دقیقا میداند با چه چیزی مواجه است و انرژی خود را صرف آن می کند.

در نتیجه ایده های مختلف و خلاقانه به ذهن شما خطور می کند که می تواند آغازگر موفقیت شما باشد.

ترس از شکست

دومین مانع بزرگ تفکر خلاق، ترس از شکست یا از دست دادن فرصت است. البته درک می کنیم که این ترس می تواند در همه ما وجود داشته باشد اما سؤال مهم این است که می خواهیم با آن چه کاری انجام دهیم؟ ما باید درک کنیم که بارها و بارها که قرار است در زندگی شکست بخوریم و هر شکست درسی بزرگ برایمان به همراه دارد و نباید اجازه دهیم که ترس تمام وجود ما را فرا بگیرد. در نهایت ما باید ترس خود را بپذیریم و به آن توجه کنیم و اجازه دهیم این احساس به ما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای خود اتخاذ کنیم.

ترس از طرد شدن دارید.

سومین مانع اساسی در مورد تفکر خلاق، ترس| انتقاد یا تمسخر و یا توهین و طرد است. ما میترسیم که نکند رفتارمان در نگاه دیگران ناکارآمد و احمقانه به نظر برسد. این موضوع ناشی از تمایل شدید به تأیید شدن از طرف دیگران است حتی از طرف افرادی که شما را می شناسند و به آنها اهمیت نمی دهید.

در نتیجه غالب رفتارهای شما تحت تأثیر نظر و فیدبک دیگران خواهد بود. واقعا گاهی باید که تعجب کنیم که چرا عده ای بسیاری از انسانهای به دلیل آنکه نمی توانند به دنبال رویا و آرزوهای خود بروند، مجبور خواهند شد همیشه در سطحی پایین تر از واقعیت خود زندگی کنند. همان طور که قبلا گفتیم، اجازه ندهید ترس شما را فلج کند. به پیش بروید. نظر دیگران مهم است اما نباید مانع پیشرفت شما بشود.

هرگز تغییری ایجاد نمی کنید یا با شرایط سازگار نمی شوید

یک مانع بزرگ برای تفکر خلاق این است که فرد نمی تواند با شرایط جدید سازگار شود. به این تمایل ناخودآگاه عمیق برای سازگار ماندن با یک وضعیت قدیمی را هوموستاز میگوییم. این ترس از انجام یا گفتن چیزهای جدید و یا متفاوت از کاری است که در گذشته انجام داده اید. متأسفانه این موضوع مانع تبدیل شدن مردم به آنچه می شود که واقعا می توانند بشوند. انگار یک میل درونی وجود دارد که ما را به سمت کاری که همیشه انجام می دادیم، سوق می دهد. در نهایت ما همیشه در فضای امن خود باقی می مانیم. بنابراین باید با این مکانیزم و میل درونی مواجه شوید. نباید اجازه دهیم که فضای امن ما را به زمین بچسباند.

 نداشتن تفکر فعال یا پویا

پنجمین مانع برای تفکر خلاق، انفعال است. اگر مرتب ذهن شما با ایده ها و اطلاعات جدید تحریک

نشود، سرزندگی و انرژی و کارایی ذهنی شما کاهش می یابد. یادمان باشد که ذهن مانند عضله و نیازمند تمرین می باشد. بنابراین نباید بزاریم  ذهن ما اسیر انفعال شود. یکی از مهمترین دلایلی که ما را در وضعیت انفعال نگه می دارید، روال عادی زندگی است. زمانی که ما یک زندگی روتین داریم که هیچ اتفاق چالش برانگیزی در آن رخ نمی دهد، طبیعی است که در این وضعیت باقی می مانیم.

بنابراین باید بتوانیم دائما ذهن خود را به چالش بکشیم.

مشغول عقلانی سازی هستید و هرگز پیشرفت نمی کنید

ششمین مانع برای تفکر خلاق، عقلانی سازی یا منطقی سازی است. عقلانی سازی یک مکانیزم دفاعی است

که ما به کمک آن برای تمام رویدادهای اطراف خود یک دلیل منطقی پیدا می کنیم یا حداقل تلاش می کنیم که دلیل منطقی بیابیم. با کمک این مکانیزم ما اضطراب یا احساسات عمیق خود نسبت به محیط اطراف را تجربه نمی کنیم. با منطقی کردن تصمیمات خود نمی توانیم عملکرد خود را بهبود ببخشیم زیرا بخش مهمی از روان ما که احساسات است، نادیده گرفته شده. ما باید اجازه دهیم احساس تجربه شود زیرا احساس بسیار در ایجاد تفکر خلاق مفید و موثر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.