شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

آشنایی با اختلال افسردگی

آشنایی با اختلال افسردگی
shakh4

آشنایی با اختلال افسردگی

خلق حال و هوای احساسی یا هیجانی نافذ و پایداری است که بر رفتار و درک فرد از جهان تاثیر می گذارد. یکی از انواع اختلالات خلقی ، اختلال افسردگی است که خود دارای انواع مختلفی است. در این گفتار به آشنایی با اختلال افسردگی اساسی می پردازیم.

در افسردگی می توان چهار دسته علائم را مشخص کرد:
علائم خلقی، شناختی، انگیزشی و علائم جسمی . برای داشتن افسردگی نیازی به داشتن تمام این علائم نیست، اما هر چه تعداد و شدت علائم بیشتر باشند احتمال وجود افسردگی نیز بیشتر است.
علائم خلقی:  غمگینی و احساس گناه مشهودترین علائم هیجانی بیماران افسرده اند که این بیماران اکثرا صبح ها احساس بدتری دارند و با گذشت زمان کمی بهتر می شوند. افسردگی اغلب با احساس اضطراب همراه است . تقریبا هر فرد افسرده مضطرب نیز هست، اما اضطراب می تواند در غیاب افسردگی رخ دهد . علاوه بر غمگینی و احساس گناه، فقدان لذت نیز در افسردگی وجود دارد . این حالت معمولا در ابتدا فقط در چند فعالیت پدید می آید مانند شغل یا رسیدگی به فرزندان ، اما با افزایش شدت افسردگی تقریبا به تمامی فعالیتهای فرد کشیده می شود. فرد دیگر از سرگرمی ها و روابط بین فردی لذت نمی برد . سرانجام کنش های لذت بخش زیستی مانند رابطه ی جنسی و غذا خوردن نیز دیگر برای فرد برانگیزاننده نیستند.
علائم شناختی: بیماران افسرده نسبت به خود، آینده و دنیای پیرامونشان دید منفی دارند. آنها تصور می کنند که فردی حقیر، بی عرضه و بی لیاقت هستند. افراد افسرده نه تنها عزت نفس پایینی دارند، بلکه خودشان را نیز برای مشکلاتی که دارند مقصر می دانند. آنها نسبت به آینده نیز با بدبینی و ناامیدی نگاه می کنند و تصور نمی کنند که اعمالشان نتایج مثبتی به همراه داشته باشند. نگاه منفی آنها حتی به روابط بین فردیشان نیز کشیده می شود.
علائم انگیزشی:  بیماران افسرده مشکل زیادی در برخاستن از رختخواب در صبح ها، سر کار رفتن، شروع کارها و حتی سرگرم کردن خود دارند. تصمیم گیری نیز برای بیماران افسرده، کاری شاق و وحشت آور است. گاهی ترس از تصمیم اشتباه موجب حالتی در آنها می شود که به آن فلج اراده می گویند. این بیماران در انجام کارهایی که در زندگی لازم هستند ناتوان به نظر می رسند..
علائم جسمی:  فقدان اشتها از علائم رایج است . کاهش وزن در افسردگی متوسط تا شدید رخ می دهد، اما افزایش وزن نیز گاهی در افسردگی خفیف دیده می شود. اختلال خواب نیز در افسردگی رخ می دهد ، گاهی به صورت مشکل در به خواب رفتن و اکثرا به صورت زود بیدار شدن صبحگاهی و احساس خستگی در طول روز . ممکن است که فرد افسرده علاقه اش را به رابطه جنسی از دست بدهد و در نعوظ یا برانگیختگی جنسی دچار مشکل گردد .

ملاک های تشخیصی برای اختلال افسردگی اساسی:

فرد پنج یا تعداد بیشتری از نشانه ها را در طول مدت حداقل دو هفته دارد ، بصورتی که کارکردهای معمول زندگی وی بهم ریخته است.
حداقل یکی از نشانه ها ی خلق افسرده  یا فقدان علاقه یا لذت  را هر روز دارد.
1. خلق افسرده در بخش عمده روز تقریبا هر روز
2. کاهش علاقه یا لذت در فعالیتها در بخش عمده روز وتقریبا هر روز
3. کاهش یا افزایش وزن (بیش از 5%وزن) یا کاهش یا افزایش اشتها تقریبا هر روز

  1. بی خوابی یا پر خوابی هر روز
    5. سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی هر روز
    6. خستگی یا فقدان انرژی هر روز
    7. احساس بی ارزشی یا احساس گناه
    8. کاهش توانایی فکر یا تمرکز کردن یا دو دلی تقریبا هر روز (مشکل فکر کردن، تمرکز کردن، تصمیم گرفتن)
    9.افکار مکرر مرگ (نه فقط ترس از مردن) اندیشه پردازی خود کشی بدون برنامه ریزی ، یا اقدام به خود کشی و یا برنامه خاص برای دست زدن به خود کشی

توصیه های برای بهبودی اولیه

1.اگر خلقتان مدت زیادی است که بسیار پایین است و بیشتر قسمت های زندگیتان را بهم ریخته است، حتما اولین اقدامتان رفتن پیش یک روانشناس باشد. اگر افسردگی مزمن شود، درمان آن سخت تر می شود و آسیب های بیشتری هم وارد می کند.

2.خوابتان را منظم کنید.

3.حتما روزی سی دقیقه ورزش نمایید.

4.حتما به فعالیت های لذت بخش بپردازید ، حتی اگر الان از آن ها لذت نمی برید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.