شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

شخصیت پارانوئید (بدگمان)

شخصیت پارانوئید (بدگمان)
shakh3-1024x614

شخصیت پارانوئید (بدگمان)

 

خصیصه بنیادین شخصیت پارانوئید، شکاکیت و بی اعتمادی به دیگران است که تظاهرات آن به صورت تمایلی است نافذ و ناموجه برای تفسیر اعمال دیگران به اعمالی که گویا به قصد تحقیر یا تهدید وی انجام شده است. این افراد تقریباً همیشه منتظر آن هستند که دیگران به طریقی آن ها را استثمار کنند یا به آن ها ضرر برسانند. آن ها عقیده دارند که نمی توان به دیگران اعتماد کرد و همه افرادی موزی و مغرض اند و به احتمال زیاد شعارشان “به کسی اعتماد نداشته باش” است . از نگاه یک پارانوئید همه افراد در معرض اتهام به داشتن سوء نیت قرار دارند. آن ها فقط در یک جزیره غیر مسکونی احساس امنیت می کنند. در نظرشان هر گونه شوخی و مزاحی ،به مثابه تمسخر و تهدید و تحقیرشان قلمداد می شود و کینه فرد را به دل می گیرند و حتما زمانی مناسب آن را تلافی خواهند نمود. از لحاظ هیجانی افرادی سرد و نامنعطف هستند.

ویژگی های شخصیت پارانویید

  • بدون دلیل کافی، شک دارند که دیگران دارند آن ها را استثمار می کنند، به آن ها ضرر می رسانند، یا سرش کلاه می گذارند.
  • مشغولیت دائم ذهنی آن ها، شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیانش می باشد.
  • به دلیل ترسی ناموجه از اینکه اطلاعاتی را که به دیگران می دهد مغرضانه بر ضد خودشان به کار می ببرند، از اطمینان کردن به دیگران اکراه دارند.
  • در پس اظهارنظرهای بی غرضانه یا اتفاق های بی خطر، معنای تحقیر کننده یا تهدید کننده پنهانی می یابد.
  • همیشه دلخور و ناخشنود می باشند، یعنی اگر کسی توهین کرده باشد،‌ صدمه ای رسانده باشد، یا بی احترامی کرده باشد هیچ وقت او را نخواهند بخشید.
  • با کوچکترین چیزی احساس می کنند به شخصیت یا اعتبارشان لطمه وارد شده است، فوراً واکنشی خشمگینانه نشان می دهند یا به مقابله می پردازند.
  • مکرراً و بدون هیچ دلیل به وفاداری همسر یا شریک جنسی شان شک می کنند.

فرد پارانوئید به عنوان شریک زندگی 

زندگی با چنین افرادی که پر از شک و بدبینی هستند، ناخواسته ما را به فردی محتاط تبدیل می کند که حتی مجبور است شوخ طبعی خود را کم کند که مبادا به وی بر بخورد. آن ها به خاطر ترس از ضربه دیدن توسط دیگران، بشدت بین خود و دیگران فاصله ایجاد می کنند که این امر می تواند طاقت فرسا باشد. هر گونه تلاش شما برای نزدیک شدن به خودشان را ، تهدیدی علیه خود تلقی می کنند. خطر دیگری که همواره شما را تهدید می کند، رفتار های پر از خشونت وی در هنگام عصبانیت است.

توصیه هایی برای زندگی با افراد پارانوئید

  • این افراد براحتی وارد مداخلات درمانی نمی شوند و تغییر در آن ها بسرعت کند پیش می رود، لذا انتظار تغییرات سریع را نداشته باشید.
  • بخاطر آزار های مختلفی که از سمت وی می بینید، بسیار مستعد افسردگی و انواع اضطراب هستید، برای مراقبت از خود، از یک روانشناس کمک بگیرید.
  • صبور باشید و سعی کنید در دراز مدت اعتماد وی را جلب نمایید.
  • مراقب خشم های آسیب زای وی باشید. خود را در دایره حمایت دوستان و آشنایان قرار دهید.
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.