شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

چهار تاکتیک ساده برای کنترل حواس و مقابله با حواس‌پرتی

چهار تاکتیک ساده برای کنترل حواس و مقابله با حواس‌پرتی
hvas-parti

چهار تاکتیک ساده برای کنترل حواس و مقابله با حواس‌پرتی

 

کشف محرک‌های درونی
برای غلبه بر حواس‌پرتی ابتدا باید بفهمید که چه عوامل و محرک‌هایی باعث می‌شوند که رفتار شما به سمت حواس‌پرتی برود. انسان به‌ طور طبیعی تمایل دارد که از ناراحتی فرار کند. حتی در مواقعی که به دنبال لذت و کارهای خوشایند می‌رویم، در واقع انگیزه ما این است که خود را از ناراحتی خلاص کنیم.

دلیل و انگیزه اصلی ما از رو کردن به رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، بازی‌های ویدیویی، نماوا، فیلیمو یا فیلم‌های خانگی نه لزوماً برای لذتی است که آنها فراهم می‌کنند، بلکه به این دلیل است که آنها ما را از ناراحتی روانی درون خود دور می‌کنند. این‌ همه هر چند تسکین موقتی می‌دهد اما راهی ناسالم برای مقابله با مشکلات و ناراحتی‌های زندگی است. ما اگر نمی‌توانیم همه شرایط و وقایع خارج را کنترل کنیم، اما حداقل می‌توانیم نحوه واکنش خود را در برابر آن شرایط کنترل کنیم.

دکتر جاناتان بریکر، از مرکز تحقیقات فرد هاچینسون در سیاتل، مجموعه‌ای از مراحل را برای وقتی که با «حواس‌پرتی وسوسه‌انگیز» روبه‌رو هستیم، تهیه کرد.

احساس یا فکر پشت حواس‌پرتی را بشناسید
وقتی متوجه شدید که حواستان می‌خواهد پرت شود، متوقف شوید و در احوال خود تامل کنید و ببینید چه چیزی حواس شما را پرت کرده است؟ یا حال‌تان چطور است؟ آیا اضطراب دارید، خسته شده‌اید یا شاید برای انجام این کار آماده نیستید؟

احساسات خود را بنویسید
توصیه می‌کند از یک کارنامه استفاده کنید و زمان روز و کارهایی را که انجام می‌دهید، همراه با احساسی که نسبت به آن کار دارید یادداشت کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند رفتارهای خود را با عوامل درونی خود پیوند دهید و با شناخت افکار و احساسات خود قبل از انجام برخی رفتارها، آنها را بهتر مدیریت کنید.

در احوالات خود کنجکاوی کنید
بریکر توصیه می‌کند نسبت به احساسات خود کنجکاو باشید. ببینید دل‌شوره دارید یا بی‌قرار هستید. در این صورت از تکنیک «رقص برگ در باد»‌ استفاده کنید. یعنی تصور کنید در معرض وزش باد هستید و همه افکار مزاحمی را که سبب حواس‌پرتی می‌شوند مثل برگی به جریان وزش باد بسپرید و از شر آنها خلاص شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.