شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

بازی های آپارتمانی ﺑﺎ ﻧﺴﯿﻢ ﻧﺠﻔﻰ

بازی های آپارتمانی ﺑﺎ ﻧﺴﯿﻢ ﻧﺠﻔﻰ
unlocked-58f2ed42c5d53627417ad80eccda5dc1_page52_image84

بازی های آپارتمانی ﺑﺎ ﻧﺴﯿﻢ ﻧﺠﻔﻰ

 

من نمیدونم چطور با کودکم بازی کنم؟؟؟!!!!  برخلاف باور بیشتر مردم که بازی را تنها وسیله ای برای صرف انرژی مازاد میداند، کودک هنگام بازی بخشی از نیروی ذهنی و بدنی خود را به کار میگیرد و آن را بخشی از زندگی خود میداند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که بازی یک عملکرد هدفمند است که حتی اگر نتیجه ای هم نداشته باشد، کودک از آن لذت میبرد. کودک ما به وسیله بازی کردن با اطرافیان خود ارتباط برقرار میکند و اولین مهارتهای اجتماعی را در بدو زندگی خود از طریق بازی هایی شبیه خاله بازی و…تجربه میکند. بسیاری از بازیهایی که کودکان در طول رشد خود انجام میدهند، تاثیر زیادی بر تجارب بزرگسالی آنها دارد. بذارید ساده تر صحبت کنم و به عنوان یک مادر که تجربه بزرگ کردن کودکی را داشته ام با شما صحبت کنم.

  بازی و اسباب بازی میتواند رابطه ای بین کودک و فرهنگ جامعه اش برقرار کند و موجب آماده سازی جسمی، فکری و عاطفی او برای ورود به دنیای بزرگسالان باشد. کودک از راه بازی دنیای پیرامون خود را می شناسد و آن را تجربه میکند. در جریان بازی احساسات خود را بیان میکند، آرزوهایش را به واقعیت نزدیک و بر نگرانیها و اضطرابش غلبه میکند. همچنین بازی موثرترین عامل در رشد شناختی او است.  بازیهای تخیلی حافظه کودک را توانمند میکند و در بازیهای نمایشی از لغات توصیفی بیشتری نسبت به دایره لغات روزمره استفاده خواهدکرد.

بسیاری از درمان ها در کار ما روانشناس هااز طریق بازی با کودک انجام میشود اگر شما به عنوان والد با کودک، بازی کرده و او را با بازی  غنی کنید در کودک شما دلبستگی همراه با امنیت و نشاط بوجود خواهد آمد  و این امر باعث کاهش لجبازی و پرخاشگری و پذیرش  آسانتر قوانین از سوی شما برای کودک می شود.

 بسیاری ازما والدین زمانی که از محل کار به منزل میرویم اولین کاری که شاید برای سرگرم کردن کودک خود انجام میدهیم  این است که تلویزیون را روشن کنیم. (البته که شما جزو اون دسته از پدر مادرها نیستید) من امروز می خواهم به عنوان یک روانشناس کودک به شما چند روش آموزش دهم که بسیار بهتر از تلویزیون است و فعالیت کودک را بیشتر میکند و رابطه کودک را با خانواده محکمتر خواهد کرد.

فرض کنیم شما به عنوان مادر خانه که از محل کار برگشتید و کلی کار دارید میتوانید همزمان با انجام کارهای منزل با کودک خود بازی کنید ؛

  1. پازل های مناسب با سن او تهیه کنید یا تصویر یا عکسی را که خیلی به آن علاقه مند است به صورت پازل درآورید و از او بخواهید آن را برای شما درست کند.
  2. یک کتاب از کتابهای کودک را انتخاب کنید. به او کمک کنید یک استودیوی کوچک برای خود درست کند؛ مثلا با انداختن یک پتو یا یک ملحفه میتوان این کار را انجام دهد.حالا از کودک بخواهید زیر پتو برود و با نور چراغ قوه کوچک خود مانند یک گوینده رادیو برای شما این قصه را بلند بخواند و حتی آن را ضبط کند و آرشیو بندی کند.
  3. یک نقشه جلوی او بگذارید و از او بخواهید بر اساس نوع نقشه جاده اصلی؛ بزرگراهها، کوهها، پلها، رودخانه ها یا پارکها را مشخص کند.
  4. اگر در سنین بالاتر است، از او بخواهید نامه ای برای دوستان، فامیل و اعضای خانواده بنویسد و تمام کارهایی را که در طول هفته انجام داده و اتفاقات جالب را بنویسد. اگر در سنین پایینتر است، از او بخواهید نقاشی آن را بکشد.
  5. از او بخواهید پرچم کشور یا یک نقاشی روی یک تکه کاغذ بکشد. حالا چوبی به آن وصل کرده و برای او پرچم درست کنید. حالا از او بخواهید با زمزمه آهنگ مورد علاقه اش رژه برود.
  6. از کودک بخواهید در مرتب کردن کمد یا کشوی لباس به شما کمک کند یا اگر بزرگتر است، به او بگویید کشوی میز یا لباس و کمد خود را مرتب کند.
  7. از او بخواهید برای شما یک کاردستی مثلا کلاه یا کارت تبریک درست کند. وسایلی مثل قیچی در اختیار او قرار ندهید. اگر کوچکتر است، خودتان به کمک او بروید.
  8. از شب قبل برای روزهایی که مشغله زیادی دارید، فکر کنید. رسیدگی به فرزندمان هم جزو وظایف ماست پس برای او هم برنامه ریزی مخصوص به خود داشته باشید.
  9. موزیک پخش کنید و با قطع و وصل کردن صدای آن از کودک بخواهید تکان بخورد یا نخورد (استپ، حرکت)
  10. بازی موش بدو گربه بدو از بازی های خوبی است که ما بزرگتر ها هم با آن خاطره داریم و جا به جایی نقش ها گاهی موش ، گاهی گربه و….    در این قسمت چند بازی آموزش داده شد و این مبحث همچنان ادامه داردو در قسمت های بعدی به بازی هایی می پردازیم که مهارتهای زندگی را هم شامل شود.
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.