شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

هشدار نسبت به تبعات تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج/ بی‌توجهی به دهه شصتی‌هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد مانده‌اند

هشدار نسبت به تبعات تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج/ بی‌توجهی به دهه شصتی‌هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد مانده‌اند
اعظم کریمی

هشدار نسبت به تبعات تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج/ بی‌توجهی به دهه شصتی‌هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد مانده‌اند

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ضمن هشدار نسبت به تبعات حاصل از تفکیک سنی در پرداخت وام ازدواج از بی‌توجهی به دهه شصتی‌هایی که به دلیل مشکلات مجرد مانده‌اند، انتقاد کرد.

«اعظم کریمی» مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر افزایش وام ازدواج بر تمایل جوانان به تاهل گفت: معتقدیم که افزایش وام ازدواج زمانی می‌تواند به صورت ملموس در افزایش نرخ ازدواج (افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی) موثر باشد، که همزمان با افزایش وام به امور وابسته به ازدواج نیز توجه شود.

به عنوان مثال باید برای مباحثی از جمله فرهنگ، افزایش مسئولیت پذیری، میل و رغبت به ازدواج، متغیرهای اقتصادی (اشتغال و مسکن)، باورها و رسوم غلط و دست و پا گیر چاره‌اندیشی شود.

وی خاطر نشان کرد: همانگونه که می‌دانیم مساله اصلی کشور موضوع جمعیت و مساله فرزند آوری است و از این رو دریافت وام از طرف متقاضیان ۵۰ تا ۶۵ ساله اگر به منظور تشکیل واقعی خانواده باشد نیز کمکی به فرزندآوری و طبیعتا افزایش جمعیت جوان کشور نمی‌کند.

کریمی با اشاره به ضرورت تهیه مایحتاج اولیه زندگی با توجه به افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: این نکته را باید مدنظر داشت که حتی اگر افزایش میزان تسهیلات قرض الحسنه منجر به ازدواج و تشکیل خانواده‌های پایدار و فرزندآوری شود، در عین حال تهیه مایحتاج اولیه زندگی امری ضروری است که با افزایش قیمت‌ها رو به است.

ضمن اینکه تامین منابع مالی این اعتبار هم برای بانک‌ها حائز اهمیت است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی گفت: در واقع افزایش وام بدون توجه به تامین منابع اقتصادی می‌تواند سبب افزایش مدت زمان انتظار متقاضیان وام ازدواج شده و این مساله برنامه‌ریزی برای آغاز زندگی مشترک جوانان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است افزایش رقم پرداخت وام ازدواج باید تابع مقررات و دستورالعملی باشد که سهولت در پرداخت به متقاضیان واقعی را در پیش داشته باشد.

همچنین باید نسبت به تبعات حاصل از تفکیک در پرداخت وام ازدواج کار کارشناسی، مطالعه و پایش صورت بگیرد.

کریمی گفت: زیرا ممکن است برخی از افرادی که هنوز امکان ورود به عرصه ازدواج و فرزندآوری دارند (مانند دهه شصتی‌ها) و در آستانه تجرد قطعی هستند، احساس نادیده انگاری و طرد شدن از اجتماع داشته باشند و ما پاسخی در قبال جوانانی که کمتر وام دریافت می‌کنند، نخواهیم داشت.

وی در خصوص ازدواج در سن مناسب گفت: در عین حال که تشویق جوانان به ازدواج در سنین مناسب با هدف کاهش سن ازدواج در کشور و به تبع تشکیل خانواده و فرزندآوری به هنگام بسیار خوب است اما عدم توجه به بخشی از متولدین دهه ۶۰ که همچنان به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد مانده‌اند و در این تصمیم گیری نیز عملا تسهیلات کم‌تری دریافت می‌کنند نیز قابل تامل است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی در پایان بیان کرد: توجه ویژه به ابعاد فرهنگی ازدواج و لزوم فرهنگ‌سازی توسط نهادهای متولی فرهنگ مانند صدا وسیما و وزارت ارشاد، تولید محتوای اثربخش در فضای مجازی در زمینه دگرگونی‌های نگرشی ایجاد شده در حوزه ازدواج نیز نقش زیادی در ترغیب و افزایش تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارد که متاسفانه با غفلت چندین‌ساله در این زمینه مواجه هستیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.