شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

شخصیت نمایشی یا هیستریونیک
shakh5-1024x540

شخصیت نمایشی یا هیستریونیک

 

شخصیت نمایشی با هیجان پذیری شدید و رفتارهای توجه طلبی افراطی مشخص می شود. (واژه هیستریونیک لغتی یونانی است که برای بازیگر به معنی افراطی و هیجانی استفاده می شده است). آن ها تمایل دارند همواره در مرکز توجه قرار گیرند و اگر چنین نباشد دچار تشویش می شوند. آن ها پر از رفتار های اغوا گرانه و تحریک کننده جنسی هستند و مرده تعریف و تمجدی می باشند. نیاز شدید آن ها به وابستگی باعث می شود که زود به هر کسی اعتماد کنند و به راحتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند. درست است که سرشار از هیجانات هستند ولی عواطفشان بشدت سطحی و بی ثبات می باشد. اصطلاح طبل توخالی به خوبی در مورد این شخصیت صدق می کند. این افراد سر و صدای زیاد و محتوای درونی اندکی دارند. رابطه عاشقانه برای آن ها یک نوع بازی بشمار می آید و عمیقا شیفته رابطه عاطفی هستند. بندرت دارای افکار و نقطه نظرات فردی می باشند. معمولا عقاید دیگران به عنوان عقاید خود به زبان می آورند و به همین دلیل در جهت دفاع از عقاید خود به مشکل بر می خورند.

ویژگی های شخصیت هیستریونیک

  • در موقعیت هایی که مرکز توجه نیستند ،‌ ناراحت و معذب می شوند.
  • مشخصه تعاملاتشان با دیگران،‌ رفتار نامتناسب به صورت اغواگری جنسی یا تحریک کنندگی جنسی می باشد.
  • ابراز احساساتشان به سرعت تغییرمی کند و سطحی می باشد.
  • همواره از ظاهر جسمی خود برای جلب توجه دیگران استفاده می کنند.
  • سبک تکلمشان به نحوه افراطی مبتنی بر حدس، گمان و کلی گویی و فاقد جزئیات می باشد.
  • خودنما و نمایشی هستند و در ابراز احساسات مبالغه می کنند.
  • تلقین پذیر هستند،‌ یعنی به راحتی تحت تأثیر افراد یا موقعیت ها قرار می گیرند.
  • روابط را خودمانی تر از آنچه واقعاً هست، می پندارند.

برای شناخت بهتر این شخصیت شما را به دین فیلم برباد رفته دعوت می نماییم. در این فیلم شخصیت اسکارلت یکی از نمونه های خوب شخصیت نمایشی است. ویژگی هایی مانند: مرکز توجه بودن و بی ثباتی عاطفی ، اغواگری جنسی، تکانشی بودن و تصمیمات آنی گرفتن و…به زیبایی در فیلم به تصویر کشیده شده است.

فرد هیستریونیک به عنوان شریک زندگی

رابطه عاطفی با آن ها دارای دو جنبه است. از یک سو شما با فردی رابطه دارید که واقعا وابسته به شما است از سوی دیگر همین فرد همواره در تکاپوی جلب توجه دیگران است. زندگی با چنین افرادی نیاز به صبر ایوب دارد زیرا بسیار ناز دارند و غرغر های فراوانی که در تحمل هر کسی نمی گنجد. همجنس هایشان نمی توانند به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کنند  ، اما مهارت بالایی در جذب جنس مخالف دارند. نبود مهارت کنترل خشم و قاطعیت از اصلی ترین ضعف هایشان می باشد. بخاطر روابط عاطفی سطحیشان ممکن است شما رنج فراوانی متحمل گردید.

توصیه هایی برای زندگی با همسر نمایشی

1.حد و مرز های روشن و قاطعی برای وی تعیین کنید.

2.از آن جا که وی توان همدلی پایینی دارد، سعی کنید هر گونه رفتاری که نشانه ای هرچند کوچک از همدلی را نشان می دهد، در وی تقویت نمایید.

  1. سعی کنید خود را جای او بگذارید و دنیا را از دریچه نگاه او نیز ببینید، در این حالت درک وی برایتان آسانتر می گردد.

4.این افراد به علت نوسانات عاطفی بالا به راحتی به افسردگی و اضطراب ها دچار می شوند، می توانید از روانشناسان برای بهبودشان کمک بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.