شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

شخصیت منفعل مهاجم( شخصیت تحلیل برنده)

شخصیت منفعل – مهاجم( شخصیت تحلیل برنده)
mihantarh-image-minimal-(68)

شخصیت منفعل – مهاجم( شخصیت تحلیل برنده)

“شخصیت منفعل – مهاجم”( شخصیت تحلیل برنده)

مشخصه اصلی این افراد مانع تراشی و کارشکنی، تعلل و مسامحه،‌ لجبازی و ناکارآمدی به شکل پنهان است.

آن ها در ظاهر بسیار مطیع بنظر می رسند ، اما در عمل مشاهده می شود وظایف محول شده را از طریق به تعویق انداختن ، انجام نمی دهند ، فراموش می کنند یا خراب می سازند. در ظاهر به تقاضا بله می گویند اما در عمل نه را به نمایش می گذارند. این رفتار تظاهر یک پرخاشگری زیر بنایی است که به طریقی منفعلانه ابرا ز می گردد. آن ها به نحو بارزی تعلل و مسامحه می کنند، لازمه های داشتن عملکردی با کفایت را بر نمی تابند،‌ به کوچکترین عذر و بهانه ای در کار خود تأخیر می کنند،‌ در کار کسانی که خود به آن ها وابسته اند، عیبجویی می کنند و نق می زنند؛ در عین حال هیچ وقت هم دلشان نمی خواهد از شر اینگونه روابط مبتنی بر وابستگی خلاص شوند. آن ها نسبت به همه چیز به ویژه مراجع قدرت نگرش منفی و دوگانه دارند. از یک سو نیاز به تایید و توجه از سوی مراجع  قدرت دارند از سوی دیگر می خواهند سعی کنند که خود را از مراجع قدرت مستقل سازند و جرات مخالفت با آن ها را داشته باشند. نتیجه آن می شود که  خشمشان را بطور غیر مستقیم و به روش تخریبگرانه علیه دیگران بکار می گیرند.  معمولا جرأتمندی و قدرت ابراز وجود ندارند و نیازها و خواسته های خود را با صراحت بیان نمی کنند. در این مورد که دیگران چه انتظاری از آن ها دارند، نمی توانند سوالات لازم را بکنند؛ لذا اگر مجبور به انجام کاری شوند یا اگر دفاع معمولشان را که معطوف سازی خشم بر ضد خویش است، از آن ها بگیرند، ممکن است مضطرب شوند.

روابط صمیمانه این گونه افراد تقریبا هیچ وقت آرام یا شاد نیست. آن ها بیشتر به ناراحتی ها و دلخوری های خود توجه دارند، نه به چیزهایی که برایشان رضایت خاطر و خشنودی فراهم می کند، لذا ممکن است هیچ گاه خودشان هم نفهمند که برای خوش بودن و لذت بردن چه کم دارند. این گونه افراد به خود اطمینان ندارند و به آینده نیز نوعاً‌ بدبین اند.

یکی از مشکل زا ترین جنبه های آن ها تمایل درونی به خراب کاری در حیطه شغلی و ارتباطی است.

ویژگی های شخصیت انفعالی – تهاجمی

  • در انجام درست وظایف روزمره اجتماعی و شغلی، به شکلی انفعالی مقاومت می کنند.
  •  از این شاکی می باشند که دیگران خوب درکشان نمی کنند و قدرشان را نمی دانند.
  • عبوس و اهل جر و بحث می باشند.
  • به شکلی نامعقول،‌ منابع قدرت را مورد انتقاد یا تمسخر قرار می دهند.
  • نسبت به افراد ظاهراً خوشبخت تر،‌ ابراز حسادت و ناراحتی می کنند.
  • دایماً از بدبختی خودشان به نحو مبالغه آمیزی ناله و شکایت می کنند.
  • به تناوب، گاه می توانند مخالفت جو و متخاصم باشند و گاه متأسف و منفعل می گردند.

شخصیت منفعل – مهاجم به عنوان شریک زندگی

بشدت لجباز هستند. قصد اذیت کردن شما را بصورت مستقیم ندارند ، اما براحتی موجبات آزار شما را فراهم می کنند. کافی است شما را فردی قوی و با اعتمادبنفس بدانند، آن زمان است که با تمام قوا سعی در شکستن اعتماد بنفس شما دارند.

این افراد بشدت از  ضعف در مهارت ارتباط موثر رنج می برند، و شما نمی توانید منظور و احساس واقعی آن ها را درک کنید و همواره درارتباط با آن ها در سردگمی بسر خواهید برد. آن ها خشم های ابراز نشده شان را در خود می ریزند و در موقعیت ها و زمان های مختلف، موجب آزار شما  با غرغر کردن ، لجبازی ، تعویق در کار ها و… می شوند.

توصیه هایی برای زندگی مشترک با فرد منفعل-مهاجم

  1. مراقب عزت نفس خود باشید.
  2. خشم و رنجش او به مراجع قدرت را مورد تایید قرار ندهید.
  3. سعی کنید رفتار های مثبت وی را تقویت نمایید.
  4. سعی کنید مهارت ارتباط موثر و کنترل خشم را بیاموزید و در ارتباط با او استفاده نمایید و آرام آرام ، او را به اصلاح رفتارش ترغیب نمایید. در این مسیر از روانشناسان کمک بگیرید.
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.