شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

شخصیت خودشیفته( نارسیسم)

شخصیت خودشیفته( نارسیسم)
shakh10-1024x1024

شخصیت خودشیفته( نارسیسم)

مشخصه این افراد این است که خودبزرگ بینانه احساس می کنند آدم بسیار مهم و بی نظیری هستند.

به مانند طاووس در میان دیگران راه می روند و از هیچ فرصتی برای جلب دیگران به تمجید از بزرگی ذاتی خویش غفلت نمی ورزند. اگر با فردی خود شیفته در ارتباط نزدیک هستید، شما غالبا احساس خواهید نمود که ویژگی ها و احساسات شما را نادیده می انگارد ، عزت نفس بسیار شکننده داردو حتی نسبت به انتقاد های جزیی هم آسیب پذیرند.

او دارای نقص شدید در برقراری رابطه صمیمانه با دیگران است که ریشه در عدم قدرت همدلی در وی دارد ،  از این رو قادر به درک و فهم   احساسات ، تجربه ها  و تمایلات شما نیست.

او نمی تواند به تبادل دوسویه عاطفی بپردازد.هنگامی که در زمینه تحسین و تمجید احساس ناموفقی کند  یا رفتار متکبرانه اش زیر سوال رود ، احساس می کند مورد حمله و تحقیر واقع شده است و بدنبال آن ممکن است به وسیله بداخلاقی ، قهر و خشم ، تحقیر و یا فحاشی و در برخی موارد  حمله فیزیکی ، خشم خود را نشان دهد.

زندگی با فرد خودشیفته

فرد خودشیفته از نظر دیگران فردی متکبر ، نفرت برانگیز ، خود محور و فاقد احساس همدلی است. در غالب موقعیت های اجتماعی ، فردی آزار دهنده و غیر قابل تحمل به چشم خواهد آمد .

ویژگی های شخصیت خودشیفته

1.احساس خود بزرگ بینی به صورت مهم پنداشتن خود دارند.

2.با خیالپردازی هایی در زمینه موفقیت بی حد و حصر، قدرت، هوش و استعداد، عشق وزیبایی اشتغال ذهنی دارند.

3.معتقد است که خاص و بی همتاست و فقط افراد خاص یا عالی رتبه قادر به درک وی هستند.

4.نیاز مفرط به تحسین دارد.

5.همواره احساس محق بودن دارند.

6.در روابط بین فردی استثمارگر هستند.

7.همدلی ندارند.

8.اغلب به دیگران حسادت می کنند یا فکر می کنند دیگران به آن ها حسادت می کنند.

9.رفتار ها و نگرشهای پرنخوت نشان می دهند.

برای آشنایی بهتر با این شخصیت، شما را دعوت به دیدن فیلم دزیره(هنری کاسنر- 1954) می نماییم. ناپلئون در این فیلم نماینده کامل یک شخصیت خودشیفته است، مانند: اشتغال دایم با مسئله زیبایی، ثروت ، مقام و پیشرفت در فیلم بخوبی نمایش داده شده است، همچنین وی هر زمان که لازم می داند به راحتی، بدون ذره ای پشیمانی از بقیه سوءاستفاده می نماید.

 

فرد خود شیفته به عنوان شریک زندگی

آن ها از برقراری رابطه عاطفی دو سویه ناتوان اند. رابطه شما با وی از همان آغاز رابطه ای ناخوشایند خواهد بود، مگر آن که شما بطور مداوم به تحسین و تمجید وی بپردازید. آن ها تنها به شرطی وارد رابطه عاطفی می شوند که مطمئن باشند ، رابطه مذبور عزت نفس آن ها را افزایش خواهد داد. اگر شما فردی ثروتمند ، جذاب  یا موفق باشید به احتمال قوی وی خود را سزاوار ارتباط با شما خواهد دید و تلاش خواهد کرد تا به نحوی با شما وارد ارتباط شود. وی عطش سیری ناپذیری به تحسین و تمجید دارد که اگر برآورده نشود خشمگین و آزرده خاطر می شود.

این افراد بشدت در مهارت کنترل خشم ضعیف هستند و این امر مشکلات فراوانی را در روابط صمیمی آن ها ایجاد می کند.

 

توصیه هایی برای زندگی با فرد خودشیفته

1.مراقب خودتان باشید.در میان اختلالات شخصیت این اختلال از پایداری و شدت بیشتری برخوردار است و جنبه های سرسختانه   زندگی با چنین فردی نیاز دارد که حتما از یک متخصص برای مراقبت از سلامت روانتان بهره مند گردید.

2.او را از رفتار های مثبت و همدلانه اش آگاه سازید و وی را برای افزایش این رفتار های سازنده ترغیب نمایید.

3.خود را جای او بگذارید و دنیا را از دریچه نگاه او ببینید تا  وی را بهتر درک کنید.

4.حد و مرزهایی برای رفتار پرخاشگرانه و تحقیر کننده اش تعیین نمایید. رابطه با این افراد ، بسیار نیازمند مهارت قاطعیت است تا خودمان کمتر آسیب ببینیم و عزت نفسمان محفوظ بماند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.