شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
02122915385
شریعتی،ظفر،صبر،پلاک1،واحد10
021-22915385

جرات مندی( قاطعیت ورزی)

mihantarh-image-minimal-(60)

جرات مندی( قاطعیت ورزی)

جرات مندی( قاطعیت ورزی)

آموزش جرات مندی به شما می آموزد تا احساس ها ، افکار و آرزو های خود را بیان کنید و از حقوق قانونی خود بدون این که به حقوق دیگران تادی کنید، دفاع کنید. جراتمندی یک مهارت است و به شما می آموزد تا خودتان انتخاب کنید که چه موقع و کجا خودتان را جرات مند سازید.

قاطعیت ورزی چندین مزیت دارد. به انسان احساس خود کار آمدی و کنترل درونی می بخشد و این احساسات نیز در روابط متقابل با دیگران ، اعتماد به نفس و عزت نفس ما را تقویت می کند و از آنجا که این مهارت مستلزم تدابیر و مذاکره است ، لازم است انعطاف پذیر باشید. قاطعیت با اعتماد به نفس مرتبط است و مفهوم غایی آن وجود نگرش مثبت ، صداقت و احترام به خود و دیگران است.

سه سبک تعاملی

اولین مرحله در آموزش جراتمندی این است که تفاوت بین رفتار منفعل ، رفتار خشن و رفتار جرات مند را یاد بگیرید.

سبک منفعل

در این حالت به هنگام تعامل ، احساس ها ، افکار و خواسته های خود را بصورت مستقیم عنوان نمی کنید. ممکن است سعی کنید بصورت غیر مستقیم و از طریق گریه و غر زدن پیام خود را به او برسانید یا به کلی از عنوان کردن احساس ها و خواسته های خود منصرف شوید. در این سبک معمولا تبسم کرده و نیاز های خود را پایین تر از نیاز های دیگران قرار می دهید.

سبک تعاملی خشن

در این سبک کاملا می توانید احساس ها، افکار و خواسته های خود را بیان کنید ولی اغلب اوقات به ازای زیر پا گذاشتن حقوق و احساس های دیگران این کار را انجام می دهید. جمله های شما با “تو” شروع می شود و برچسب هایی مانند ” همیشه و هرگز” استفاده می کنید. همواره دیگری را مقصر می دانید و گوشی برای شنیدن صحبت های طرف مقابل ندارید، صرفا حرف حرف خودتان است.

سبک تعاملی جراتمند

در این حالت به هنگام تعامل در مورد احساس ها ، افکار و خواسته های خود به صورت مستقیم حرف می زنید. برحقوقتان پافشاری می کنید و حقوق دیگران را هم در نظر می گیرید. به دقت به حرف دیگران گوش می دهید و آن ها متوجه این امر می شوند. موجی از توانمندی جسورانه و همدلی را به فرد مقابل انتقال می دهید. پیش نیاز چنین رفتار بالغانه ای، داشتن مهارت ارتباط موثر است.

توصیه هایی برای افزایش مهارت جراتمندی

برای رسیدن به سبک تعاملی جراتمند نیاز به

  1. مهارت بیان احساسات ، نیاز ها و گوش دادن ( ارتباط موثر)
  2. مهارت کنترل خشم
  3. مهارت حل تعارض

داریم تا به شیوه ای سازنده بتوانیم از این مهارت استفاده نماییم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.